Etsin esseeni materiaaliksi kotimaista romaania, jossa jollain tapaa käsiteltäisiin melankoliaa ja sen vaikutuksia ihmismieleen (esimerkiksi itsetunnon ja…

Kysytty

Etsin esseeni materiaaliksi kotimaista romaania, jossa jollain tapaa käsiteltäisiin melankoliaa ja sen vaikutuksia ihmismieleen (esimerkiksi itsetunnon ja sosiaalisten suhteiden ongelmia).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Melankolinen mielenlaatu oli olennainen osa 1900-luvun alkupuolen dekadentin kirjallisuuden estetiikkaa. Pirjo Lyytikäinen on käsitellyt tältä aikakaudelta mm. L.Onervan ja Volter Kilven tuotantoa, joista on löydettävissä malliesimerkkejä melankolisista henkilöhahmoista.

Tämänpäivän kirjailijoista melankolista mielenlaatua ovat käsitelleet ainakin Bo Carpelan, Riku Korhonen, Asko Sahlberg, Juha Siro ja Pasi Jääskeläinen. Näistä mm. Sahlbergin teos "Yhdyntä" sisältää melankoliaan kuuluvaa kohtalonomaista alakuloa ja yksinäisyyttä. Jääskeläinen on tutkinut melankoliaan liittyviä kysymyksiä erityisesti runoissaan ja mutta myös muissa kirjoituksissaan. Anna Hollsten on tutkinut Bo Carpelanin teosten melankoliaa mm. "Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni"-artikkelikokoelman artikkelissa.

Yksittäistä melankolista romaania on kovin vaikea suositella, mutta toivottavasti mainituista tekijänimistä on hyötyä tutkimuksellesi. Helsingin kaupunginkirjaston ylläpitämästä Sanojen aika-tietokannasta löytyy paljon lisätietoja mainitsemistani kirjailijoista ja heidän teoksistaan.

Linkkejä:

http://kirjailijat.kirjastot.fi/
http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/hum/symb/runko_03.htm