Etsin erästä satukirjaa, jota minulle luettiin päiväkodissa 90-luvun alkupuolella. Muistaakseni kirjassa joku oli lukittuna kiven sisälle. Samassa kirjassa…

Kysytty

Etsin erästä satukirjaa, jota minulle luettiin päiväkodissa 90-luvun alkupuolella. Muistaakseni kirjassa joku oli lukittuna kiven sisälle. Samassa kirjassa saattoi esiintyä myös vedenalainen maailma. Aamulehden Moro-liitteessä oli mielestäni jokunen vuosi sitten juttu samaisesta kirjasta ja niitä myös kerättiin jotain tarkoitusta varten. Onkohan näin vajavaisilla tiedoilla mahdollista selvittää, mikä kirja voisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja lienee Aili Somersalon Mestaritontun seikkailut.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au4d41493d-e3ca-4c00-bad6-7556e08cef14

Kirjaan perustuva fantasiamusikaali sai ensi-iltansa Tampereen Työväen Teatterissa joulukuussa 2015. Teatteri yritti saada kirjaa myytäväksi lippumyymäläänsä, mutta siitä oli painos loppu. Tämä inspiroi TTT:tä järjestämään kirjakeräyksen: jokainen Mestaritontun seikkailujen lahjoittaja sai vastalahjaksi lipun teatteriin. Lahjoituskirjat oli tarkoitus lahjoittaa "sopiviin kohteisiin, joissa ne pääsevät lasten luettavaksi". (Moro 19.11.2015)