Etsin erästä fiktiivistä tarinaa torakoista. Se lähetettiin noin 30 vuotta sittenYleisradiossa (varhain iltapäivällä, mahdollisesti Perä-Pohjolan…

Kysytty

Etsin erästä fiktiivistä tarinaa torakoista. Se lähetettiin noin 30 vuotta sittenYleisradiossa (varhain iltapäivällä, mahdollisesti Perä-Pohjolan paikallisradiossa?). Siinä jonkinlaiset tieteentekijät tutkivat torakoiden käyttäytymistä, kun ne alistetaan monenlaisiin vastenmielisiin kokeisiin. Esimerkiksi nuo ihmiset sitovat torakat pareittain selät vastakkain. Tarina esitetään torakoiden näkökulmasta katsottuna. Useimmat heistä alistuvat kaikkiin kokeisiin tyynesti, sillä he uskovat, että kyseessä on jumalallinen olio, joka haluaa heille pelkkää hyvää, eikä ole tarkoituskaan, että he - pienet torakat - voisivat ymmärtää niin suuria ajatuksia. Eräs torakka oli mahdollisesti nimeltään Agnes.
Yleltä en ole apua asiaani saanut. Yle tarjosi vastauksessaan Kafkan novellista tehtyä kuunnelmaa Muodonmuutos sekä Radioateljeen radiomusikaalia Torakka. Näitä en tarkoita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kollega ehdotti kuunnelmaa nimeltä Kuka on Sylvia, jonka on kirjoittanut Stephen Dunstone. Yleisradio on julkaissut sen vuonna 1986. Kuunnelmateksti löytyy Jyväskylän yliopiston kokoelmakeskuksesta, josta sen saa lukusalikäyttöön:

https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.22486