Otsikko
Etsin (britti)englannista ehkä 80-/90-luvun alkupuolella käännettyä hevoskirjasarjaa, jossa perhe muuttaa kaupungista maalle.

Kysytty

Hei! Etsin (britti)englannista ehkä 80-/90-luvun alkupuolella käännettyä hevoskirjasarjaa, jossa perhe muuttaa kaupungista maalle. Tytär haaveilee omasta hevosesta ja tutustuu rikkaan perheen poikaan jolla on risottoa ja pastaa valmistava italialainen oopperalaulajaäitipuoli. Päähenkilön äiti taas tarjoilee maksaa ja papuja. Löytyisikö näillä tiedoilla yhtään mitään? Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla K. M. Peytonin kirja Tähdenlento ja sen jatko-osa Yli esteitten? Kirjat ovat tosin ilmestyneet suomeksi jo vuonna 1979. Päähenkilö Ruth Hollisin perhe muuttaa kirjan alussa maalle, ja Ruth saa luvan ostaa omilla säästöillään kauan haaveilemansa ponin. Poni on kouluttamaton eikä Ruthilla ole hevosista kuin kirjatietoa, joten edessä on monenlaisia hankaluuksia. Ruth tutustuu ensin rikkaan perheen Helmi-nimiseen tyttöön, jolla myös on oma hevonen, ja sittemmin Peter McNairiin, jonka isällä on kalliita kilpaponeja kouluttava ja myyvä talli, ja joka saa ensimmäisen kirjan loppupuolella myös italialaisen, pastaa tarjoilevan oopperalaulajaäitipuolen.