Etsin aikuisten oppimateriaaliksi kirjoja, jotka käsittelevät vaatetuksessa käytettäviä kuituja, kankaita, neuloksia, niiden ominaisuuksia, hoitoa ja…

Kysytty

Etsin aikuisten oppimateriaaliksi kirjoja, jotka käsittelevät vaatetuksessa käytettäviä kuituja, kankaita, neuloksia, niiden ominaisuuksia, hoitoa ja erityisesti tietoa uusimmista sporttimateriaali-innovaatioista.
Löysin vastauksenne , jossa suosittelitte kahta seuraavaa:
- Boncamper, Irma: Tekstiilioppi 1999 sekä Vaatetusalan materiaalit 2000
- Markkula-Teivaanmäki, Raija: Tekstiilitieto 1999.
Vastauksenne oli jo aikoja sitten annettu ja kirjojenkin julkaisuvuodet ovat viime vuosituhannelta.;-) Onko mitään uutta tullut sen jälkeen? Kiitos vastauksestanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Frank-monihaun kautta löytää paljon uutta aineistoa, jota voi koittaa tilata kaukolainana oman lähikirjaston kautta. Frankin löydät osoitteesta, http://monihaku.kirjastot.fi/.
Valitse ammattikorkeakoulut. Hakuesimerkkejä: a)laita asiasanaksi ulkoiluvaatteet b)laita nimekkeeksi vaatteet ja asiasanaksi materiaalit. Kokeile myös muita tapoja.

Frank-monuhaun kautta löytyy esim. seuraavat kaksi teosta:
Lindfors, Eila, Tekstiilituotteen teknologiset ominaisuudet : tekstiilituotteen käyttö- ja hoito-ominaisuuksien tarkastelu kuluttajan näkökulmasta.
Joensuu : Joensuun yliopisto, 2002. (Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja, ISSN 0781-0334 ; n:o 77).
ISBN: 952-458-167-1 (nid.)

Jälkiä : kohti urheilu- ja vapaa-ajan vaatetuksen uusia ulottuvuuksia / toim. Minna Uotila
Rovaniemi : Lapin yliopisto, 2002 (Taiteiden tiedekunnan julkaisuja. B. Tutkimusraportteja ; 4, ISSN 1457-0068)
ISBN: 951-634-844-0

Seuraavista voi myös olla apua, näitä voi tilata kaukolainana lähikirjaston kautta:
1. Kauppinen, Johanna: Kylmän ilmanalan elämysvaate. [Rovaniemi], 2000 . 94 lehteä Pro gradu -työ : Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta
2. Hildén, Marjatta : Pässinpökkimästä high-techiin : fenomenologinen tutkimus kylmävaatetusmateriaalien funktionaalisista ominaisuuksista.
[Rovaniemi], 1999 Pro gradu -työ : Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta
3. Luckmann-Bischof, Ulrike : Touchbuch.
Osa: 1 : Funktionelle Materialen für Sport- und Freizeitsmode. Weyarn : ITS Sportsfashion, cop. 1992.
Osa 2 : ABC der Fachbegriffe