Mistähän löytyisi lista niistä tekosyistä, joilla tyrmätään uudet ideat malliin: "Sitä kokeiltiin vuosia sitten, eikä toiminut" tai "Ei kilpailijoillakaan ole".

Kysytty

Mistähän löytyisi lista niistä tekosyistä, joilla tyrmätään uudet ideat malliin: "Sitä kokeiltiin vuosia sitten, eikä toiminut" tai "Ei kilpailijoillakaan ole".

Vastaus

Vastattu

Perustelut ja verukkeet vastustaa uutta toimivaakin ideaa vaihtelevat varmaan tapauskohtaisesti. Mitään valmista listaa ei näyttäisi tällaisista fraaseista löytyvän. Kysyjän mainitsemat esimerkit kuulostavat kyllä tutuilta.

Kirjallisuudessa uusien ideoiden tyrmäämistä on käsitelty ainakin Ari Turusen teoksessa "Ei onnistu! : vastustamisen kulttuurihistoriaa" (Atena, 2009) . Turunen listaa ja kuvailee kymmenittäin asioita, joita on aikoinaan vastustettu henkeen ja vereen, mutta joihin on myöhemmin ihastuttu niin, että ilman niitä ei edes kuvitella voitavan tulla toimeen.

Englanniksi on saatavilla uuden teknologian vastustamista pohtiva Juma Calestousin kirjoittama "Innovation and its enemies : why people resist new technologies" (Oxford University Press, 2016)