Etsin 80-90 luvun lastenkirjaa, jonka muistan lainanneeni kirjastosta lapsena. Siinä oli kaksi valtakuntaa, köyhä ja rikas, jossa molemmissa asui prinsessa…

Kysytty

Etsin 80-90 luvun lastenkirjaa, jonka muistan lainanneeni kirjastosta lapsena. Siinä oli kaksi valtakuntaa, köyhä ja rikas, jossa molemmissa asui prinsessa. Muistaakseni toisen nimi oli Elisabeth. Tarinassa tapahtui muutakin, mutta lopulta prinsessat menivät naimisiin lohikäärmeiden kanssa. Onkohan tälläisestä kirjasta enää mitään jälkeä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Lena Karlinin kirja Häät Marsipaanimaassa (WSOY, 1986).

Lastenkirjainstituutin Onnet-kirja kertoo sisällöstä näin: "Prinsessa Pörröpää ja vanhempansa kuningas Tyhjätasku ja kuningatar Paikkatilkku asuvat Lumppulaakson valtakunnassa Riepula-nimisessä pääkaupungissa ja ovat niin köyhiä, että ainoa ratkaisu asiaan olisi, että prinsessa Pörröpää menisi naimisiin Marsipaanimaan kruununprinssin Persikan kanssa! Uhmakas Pörröpää ja lauhkea prinssi Persikka Sinitaivas kihlautuvat erilaisuudestaan ja Pörröpään vastustuksesta huolimatta ja ovat jo matkalla hääkirkkoonsa, kun Pörröpää kiskaisee kruunun päästään. Taivas tummenee, suuri lohikäärme vie Pörröpään luokseen, ja vaikka Persikka lähetetään häntä pelastamaan, prinsessa Pörröpää valitsee lohikäärme Tulikielen puolisokseen. Häät vietetään kuin vietetäänkin ja pariskunta saa monta pientä lohikäärmelasta."

Laittamalla kirjan nimen esim. Googlen kuvahakuun voit tarkistaa, näyttääkö kirjan kansi tutulta.