Otsikko
Etsimme asiakkaalle kirjaa, jonka hän on lukenut joskus 1980-luvun loppupuolella. Ei vain millään muista kirjailijan tai kirjan nimeä, eikä valitettavasti ole…

Kysytty

Hei!

Etsimme asiakkaalle kirjaa, jonka hän on lukenut joskus 1980-luvun loppupuolella. Ei vain millään muista kirjailijan tai kirjan nimeä, eikä valitettavasti ole meidän hauilla tärpännyt. Löytyisiköhän apu teiltä?

Kirja on jännityskirjallisuutta ja sijoittuu Amerikkaan. Kirjassa lapsi (tyttö) siepataan ja äiti ryhtyy etsimään lasta yhdessä poliisin kanssa. Kirjassa lapsi löytyy toiselta puolelta Amerikkaa ja tekijä jää kiinni. Kirjan lopussa on oikeudenkäynti, jonka lopuksi äiti ampuu tekijän ja kirja päättyy siihen, että äidille aploodeerataan.

Asiakas muistelee, että kirjailija saattaisi olla nainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan lopun kuvauksen perusteella kyseessä voisi olla Joy Fieldingin Elinkautinen (WSOY, 1985). Siinä on lopussa oikeudenkäyntikohtaus, jonka lopuksi tarinan äiti ampuu syylliseksi tuomitun. Kirja päättyy sanoihin "Suosionosoitusten ääni." Itse rikos ei tosin täsmää kysymyksessä kuvaillun kanssa: Elinkautinen ei ole sieppaustarina, vaan kuusivuotias Cindy löytyy raiskattuna ja murhattuna jo kirjan alussa.