Esitin kysymyksen verbin solmia käytöstä avioliiton yhteydessä. Sain vastauksen. Ymmärsin solmun solmimisen, ymmärsin asian loppuun saattamisen, päättämisen jo…

Kysytty

Esitin kysymyksen verbin solmia käytöstä avioliiton yhteydessä. Sain vastauksen. Ymmärsin solmun solmimisen, ymmärsin asian loppuun saattamisen, päättämisen jo ennen kysymyksen esittämistä. Mietin, mistä tämä solmu on sopimusten yms asioiden loppuun saattamiseen tullut. Onko esim avioliittoseremonioissa joskus menneisyydessä solmittu ihan konkreettisesti solmu? Mistä se solmu siihen yhteyteen on tullut? Ehkä menee sanakirjojen ulkopuolelle, kansantieteyteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä viittaa aikaisempaan kysymykseen https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-tulee-verbi-solmia-kun?language_con…

Solmimalla on aina liitetty yhteen esimerkiksi köysiä ja naruja. Todennäköisesti sopimusten solmiminenkin on peräisin tästä arkielämän konkreettisesta yhteen liittämisestä. Ainakaan Maija-Liisa Heikinmäen laatiman, yli 700-sivuisen Suomalaiset häätavat -kirjan perusteella ei solmujen solmimisella suomalaisissa häärituaaleissa ollut minkäänlaista sijaa. Matti Sarmelan Pohjolan häät -tietoteos ei myöskään mainitse tällaisia tapoja meikäläisessä avioliittoperinteessä.

Suomen kirjakielessä solmu on ensi kertaa mainittu nykyasussaan Jaakko Finnon virsikirjassa 1583. Agricola on Uudessa testamentissaan käyttänyt sanan toista varianttia solmi, joka historiallisesti edustaa alkuperäisempää asua.

https://fi.wiktionary.org/wiki/solmiminen#Verbi

Heikinmäki, Maija-Liisa: Suomalaiset häätavat (Otava, 1981)

Pohjolan häät / toim. Matti Sarmela (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1981)

Nykysuomen etymologinen sanakirja / Kaisa Häkkinen (Sanoma Pro, 2013)