Esitän kysymyksen Matinkylän Dekkarikerhomme puolesta, koska omat tiedonhankintamme eivät ole tuottaneet tulosta. Olemme yrittäneet löytää seuraavista maista …

Kysytty

Esitän kysymyksen Matinkylän Dekkarikerhomme puolesta, koska omat tiedonhankintamme eivät ole tuottaneet tulosta. Olemme yrittäneet löytää seuraavista maista (hätätapauksessa sinne sijoittuvista) dekkarilukuvinkkejä:
- Australia
- Uusi-Seelanti
- Thaimaa
- Etelä-Amerikka (mikä tahansa maa)

Lämmin kiitos jo etukäteen avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkin aihetta näin aluksi Helmet-haulla.

Käytin tarkennettua hakua ja aihe-termiä hakurajauksena. Toiseksi hakusanaksi vaihdoin maan tai maanosan nimen ja toiseksi lisäsin jännityskirjallisuus.

Lisäksi rajasin aineiston kirjaksi.

Hakutulosta suodattelin vielä suomen kielen ja aikuisten aineiston rajauksilla.

Thaimaasta luin juuri itse hauskan uutuusdekkarin: Kuolema Kukko-onnen majatalossa / David Casarett ; suomentanut Antero Tiittula

Kirja oli myös tosi herkullinen, koska päähenkilö söi usein ja tarkasti kuvailtuja annoksia. Muistuttaa muuten Mma Ramotswe -dekkareita.

Thaimaa paikkana on myös Jens Lapiduksen Luksuselämää ja Jo Nesbøn Torakat kirjoissa.

Australiaan sijoittuvat mm. Mustat valkeat valheet / Liane Moriarty ; suomentanut Helene Bützow,

Mustat sydämet / Seppo Jokinen ja Lepakkomies / Jo Nesbø ; suomentanut Outi Menna (Jostakin syystä aika mustaa tuo nimeäminen...)

Lisäksi myös Alex Rider & Käärmeenpää / Anthony Horowitz ; suomentanut Veli-Pekka Ketola.

Uudesta-Seelannista löysin vain yhden ehdokkaan: Hävinnyt / Heleena Lönnroth

Kaunokirjallisuutta sieltä kyllä on enemmänkin, mutta näitä jännittäviä tarjolla vain yksi.

Etelä-Amerikkaan merkattuja kirjoja sain esiin neljä. Jos tarkentaa maita, saa varmaan lisää tarjokkaita.

Tähtikuunarin aarteet / Boris Hurtta

Ennen aamunkoittoa / Robert Stone ; suom. Eero Mänttäri

Kuoleman joki / Alistair MacLean ; käsikirjoituksesta suomentanut Aulis Rantanen sekä Kondorit tietävät kuolemaa : jännitysromaani Etelä-Amerikan Andeilta / Kaarle Hirvonen.