Otsikko
Eräs Varsinais-Suomen sananparsi oli tämän tapainen: Se on näpin tärkis, ikä härjämbask vankkem bääl, et kummal pua se putto. Mikä lienee se kapine, jonka…

Kysytty

Eräs Varsinais-Suomen sananparsi oli tämän tapainen:
Se on näpin tärkis, ikä härjämbask vankkem bääl, et kummal pua se putto.
Mikä lienee se kapine, jonka päällä mainittu kikkara keikkui?
Sananparren oli kuvittanut Erkki Tanttu, mutta kuvaa en muista.

Vastaus

Vastattu

Tyrvään murteessa "vanket" tarkoittavat hevosten tms. vetoaisoja.

Lähde: Heikki Ojansuu: Tyrvään murteen sanakirja, 2009, s. 558.