Eräs henkilö väittää, että hänen kissansa synnytti normaalisti muutama viikko sitten muutaman poikasen ja sitten viikon päästä vielä yhden pennun. Voiko tämä…

Kysytty

Eräs henkilö väittää, että hänen kissansa synnytti normaalisti muutama viikko sitten muutaman poikasen ja sitten viikon päästä vielä yhden pennun. Voiko tämä olla mahdollista, että kissalle käy noin? Mistä se voi johtua? Entä mitä kissaemo tekee tuollaisessa tilanteessa? Hylkää sen myöhemmin syntyneen pentunsa hoitaen niitä aikaisemmin syntyneitä poikasia, hylkää ne vanhemmat poikaset hoitaen vain sitä nuorinta poikasta vai hoitaa sitä nuorinta poikasta muiden joukossa? Se nuorempi poikanenhan tarvitsee erilaista hoitoa kuin ne muut pennut, esim. imetystä vielä kun muut pennut on jo vieroitettu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä kuvatussa tapauksessa voisi olla kyse superfetaatiosta eli lisähedelmöityksestä. Noin yhdessä tapauksessa kymmenestä naaraskissat ovat parittelunhaluisia tiineyden aikana. Kissojen tiineys kestää yhdeksän viikkoa, ja lisäkiima ilmaantuu tavallisesti 3-6 viikon kuluttua sen alusta. Jos eläin parittelee lisäkiiman aikana, se hedelmöityy jälleen ja kantaa sitten kahta pentuetta, jotka ovat eri kehitysvaiheessa.

Molemmat pentueet kehittyvät rinta rinnan, ja jälkimmäinen on kolmesta kuuteen viikkoa jäljessä edellisen kasvusta. Kun naaras synnyttää vanhemman pentueen, samalla voivat syntyä nuoremmatkin pennut, ja jos niin käy, ne ovat siinä määrin epäkypsiä, että ne lähes aina kuolevat. Jos niiden onnistuu pysyä kohdun sisässä, ne saattavat syntyä täysiaikaisina 3-6 viikkoa myöhemmin.

Emo pyrkii huolehtimaan kaikista poikasistaan. Jos jälkimmäisessä pentueessa on useita pentuja, ongelmaksi koituu lähinnä nisien ja maidon miltei ylivoimaiseksi kasvava kysyntä.

Normaalisynnytyksessä perättäisten pentujen syntymisen välillä kuluva aika voi vaihdella suurestikin - se voi olla vain viisi minuuttia, mutta joskus voi mennä kaksikin tuntia. Joskus naaras voi synnyttää puolet pennuista, keskeyttää synnytyksen 12-24 tunniksi ja synnyttää sitten loput.

Lähteet:
Desmond Morris, Miksi kissa on kissa?
David Taylor, Kissakäsikirja