Otsikko
Eräässä Muumilaakson tarinoiden jaksossa Muumipappa saa perinnöksi kuolleen sukulaisensa kartanon. Jakson alussa käy ilmi, että Muumipappa ei ollut koskaan…

Kysytty

Eräässä Muumilaakson tarinoiden jaksossa Muumipappa saa perinnöksi kuolleen sukulaisensa kartanon. Jakson alussa käy ilmi, että Muumipappa ei ollut koskaan ennen kuullut tästä sukulaisestaan. Sukulaisen sanotaan olleen Muumipapan pikkuserkku kuudennessa polvessa eli melko läheistä sukua. Eli mitä tuo siis tarkoittaa, että on pikkuserkku kuudennessa polvessa? Eikö tuo ole jo melko kaukaista sukua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pikkuserkku kuudennessa polvessa on hyvin kaukainen sukulainen. Ilmaus lienee ironiseksi tarkoitettu. Alla tietoa serkuista Wikipediasta ja Kielikellosta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Serkku

https://www.kielikello.fi/-/sokeriserkku

2 ääntä

Kommentit

"En voi käsittää tämänkaltaista leväperäisyyttä, herra Muumipappa. Paroni Krille oli pikkuserkkunne kuudennessa polvessa. Melko läheistä sukua siis."

Eli Muumipapalla ja tällä sukulaisella on siis yhteiset isoisoisoisoisoisovanhemmat.