Onko puoliäidin äiti sukua minulle?

Kysytty

Onko puoliäidin äiti sukua minulle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puoliäidin äiti ei ole sinulle sukua biologisesti tai oikeudellisesti. Nämä eivät kuitenkaan ole ainoita tapoja määritellä sukulaisuutta. Väljemmin tulkittuna voi ajatella, että välillänne on sukulaisuussuhde.

Tutkimuksissa on todettu, että länsimaisessa sukulaisuusjärjestelmässä raja sukulaisen ja ei-sukulaisen välillä on liukuva. Esimerkiksi Anna-Maija Castrén on tutkinut suomalaisia ero- ja uusperheitä. Kirjassa Onko perhettä eron jälkeen? hän pohtii, onko esimerkiksi vanhemmuudessa ja isovanhemmuudessa biogeneettinen suhde aina merkityksellisempi kuin sosiaalinen suhde. Jos lähivanhemman uudella puolisolla on aktiivinen sukulaispiiri, lapsella saattaa olla suhteissaan aktiiviset isovanhemmat, joka eivät ole hänelle biogeneettisessä tai perimysoikeudellisessa mielessä lainkaan sukua, mutta sosiaalisesti hyvinkin läheiset.

Lähteitä:

Anna-Maija Castrén: Onko perhettä eron jälkeen? Eroperhe, etäperhe, uusperhe. Gaudeamus 2009.

Perhesuhteet puntarissa. Toim. Eija Sevón ja Marianne Notko. Palmenia 2008.