En onnistunut löytämään virallista vastausta kysymykseen, onko haukalla metsästäminen luvallista Suomessa. Internetissä on "vähintäinkin" kahdenlaista tietoa…

Kysytty

Hei!

En onnistunut löytämään virallista vastausta kysymykseen, onko haukalla metsästäminen luvallista Suomessa.
Internetissä on "vähintäinkin" kahdenlaista tietoa asiasta, joten kaipaisin asiaan liittyvää lainkohtaa ja sen mahdollisia poikkeuksia.

Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen lainsäädännössä ei haukkametsästystä ole erikseen kielletty, eikä metsästyshaukkaa mainita metsästyslain kiellettyjen pyyntimenetelmien ja -välineiden joukossa, mutta eläinsuojelulakiin sisältyvä pykälä luonnonvaraisten eläinten elätettäväksi ottamisesta tekee sen käytännössä mahdottomaksi: "Luonnonvaraisten nisäkkäiden ja lintujen ottaminen elätettäväksi on kielletty, ellei kysymyksessä ole eläimen pyydystäminen eläintarhassa pidettäväksi, eläimen tarhaaminen lihan, munien tai niiden tuottamiseen tarkoitettujen siitoseläinten tuottamiseksi taikka riistanhoidollisessa tarkoituksessa, eläimelle tilapäisesti annettava sairaanhoito tai muu hyväksyttävä tilapäinen tarve taikka tieteellinen tutkimustyö."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615#L4P33
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960247#L2P13