Otsikko
En muista tekijää tai nimeä kirjalle, jota luin lapsilleni 2000-luvun taitteessa. Kirjassa oli karhu ja joku muu, jotka ystävystyivät. Kellarissa oli säilöttyä…

Kysytty

En muista tekijää tai nimeä kirjalle, jota luin lapsilleni 2000-luvun taitteessa. Kirjassa oli karhu ja joku muu, jotka ystävystyivät. Kellarissa oli säilöttyä ruokaa, jonkinlainen ryöstö tai sen yritys. Paistettiin lettuja tai köyhiä ritareita. Kuvakirjasta kysymys. Keksisiköhän kukaan, mikä kirja on kyseessä. Lukisin nyt lapsenlapsilleni.

Vastaus

Vastattu

Tarkoitatko ehkä Aira Savisaaren kuvakirjaa "Isokämmen ja pikku Onni" (Kirjapaja, 1997)? Kirjan on kuvittanut Salli Parikka. Isokämmen on karhu, jota kaikki pelkäävät, mutta se ystävystyy Onnin kanssa. Kirjan kansikuvassa ja alussa Isokämmen paistaa lättyjä. Kellarissa on hunajapurkkeja ja hilloja ja puutarhan antimia, joita susi tunkeutuu ahmimaan.