En löytänyt Frank-monihaulla mistään kirjastosta Saila Susiluodon iPad-runoteosta Antikythera. En olisi kaivannut lainaan koska en omista iPadia, vaan…

Kysytty

En löytänyt Frank-monihaulla mistään kirjastosta Saila Susiluodon iPad-runoteosta Antikythera. En olisi kaivannut lainaan koska en omista iPadia, vaan kirjastossa luettavaksi. Onko Antikytheran hankkimiselle jokin tekijänoikeudellinen este? Laitteitahan kirjastoilla on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot hankkivat yleensä e-kirjoja jonkin valmiin palvelun kautta. Se on huomattavasti helpompaa kuin lukemattomien e-kirjoja tarjoavien palvelujen koluaminen, kirjojen valitseminen ja niiden järjestäminen asiakkaiden käytettäviksi.

Periaatteessa kirjaston olisi minun nähdäkseni mahdollista Antikytheran kaltainen yksittäinen teos ja asentaa se tabletille kirjastossa luettavaksi, mutta kenties se ei olisi kannattavaa suhteessa vaivaan ja hintaan. Kirja pitäisi luultavasti asentaa käsin jokaiselle tabletille, eivätkä asiakkaat tosiaan voisi hyödyntää sitä kuin kirjastossa lukemalla, jolloin käyttö saattaisi jäädä pieneksi verrattuna asiakkaiden omiin laitteisiin laittaviin e-kirjoihin. Lisäksi ainakin HelMet-kirjastoissa suurin osa asiakaskäytössä olevista tableteista on Android-pohjaisia, jolloin niihin ei kai saa asennettua normaalein konstein iPadille tarkoitettuja sovelluksia.