Palmuöljy on monella tapaa haitallinen ja aiheuttanut myös sademetsien laajaa tuhoutumista. Mitä merkkiä etsin kaupan tuotteiden…

Kysytty

Palmuöljy on monella tapaa haitallinen ja aiheuttanut myös sademetsien laajaa tuhoutumista. Mitä merkkiä etsin kaupan tuotteiden ruoteselostuksista välttääkseni tärä?

Vastaus

Vastattu

Palmu- ym. öljyä käytetään raaka-aineena varsin monissa erilaisissa tuotteissa. Palmuöljylle on olemassa RSPO-sertifikaatti (Roundtable of Sustainable Palm Oil), joka pyrkii takaamaan kyseisen palmuöljyn olevan vastuullisesti tuotettua. RSPO-sertifioidun palmuöljyn tuotannossa huomioidaan sekä ympäristöasiat kuten metsäkadon ehkäisy että sosiaaliset tarpeet.

Ongelmana kuluttajan näkökulmasta on tuotteiden valmistajien kirjavat käytännöt tuotemerkinnöissään. Eri tuotemerkkien raaka-ainelähteet voivat myös muuttua joskus nopeastikin. Apua voi löytää ympäristö- ja kuluttajajärjestöjen julkaisuista, joissa tutkitaan ja vertaillaan tuotteita ja tuottajia selkeiden kriteerien perusteella. Kannattaa siis lukea tarkkaan sekä tuotteiden tuoteselostuksia että ympäristö- ja kuluttajajärjestöjen tuotevertailuja ympäristönäkökulmasta.

WWF:n juttu aiheesta: https://wwf.fi/tiedotteet/2016/09/suomalaisten-elintarvikeyhtioiden-palmuoljyn-hankinnasta-yha-suurempi-osuus-on-vastuullisesti-tuotettua/

3 ääntä

Kommentit

Hei!
Tuotemerkinnät ovat palmuöljyn kannalta usein vaikeaselkoisia. Palmuöljy voidaan merkitä monilla tavoin, kuten rasvahappojen mono- ja diglyseridit, E442, oktyyli palmitaatti, jne. Rupesimme tekemään aiheesta sivustoa, mistä voi hakea palmuöljyttömiä tuotteita. Tällä hetkellä sivuilla on vasta makeisia, mutta muitakin tuotteita on tulossa. Sivusto löytyy osoitteesta: https://www.palmuton.fi