Dostojevski kertoo jossakin teoksessaan vangeista, jotka pakotetaan kaivamaan kuoppia ja samoin tein peittämään ne. Sisältyykö maininta hänen teokseensa …

Kysytty

Dostojevski kertoo jossakin teoksessaan vangeista, jotka pakotetaan kaivamaan kuoppia ja samoin tein peittämään ne. Sisältyykö maininta hänen teokseensa "Mustelmia kuolleesta talosta"? Jos sisältyy, niin miten sen voi löytää vuoden 2008 suomenkielisestä painoksesta?

Vastaus

Vastattu

En valitettavasti onnistunut löytämään Dostojevskilta kysymyksessä kuvailtua kuoppien kaivamista ja välitöntä täyttämistä sisältävää tekstikatkelmaa. Tämä on kuitenkin mitä mainioin esimerkki "täysin hyödyttömästä ja järjettömästä työstä", jota kirjailija käsittelee teoksessaan Muistelmia kuolleesta talosta, ja pitäisin mahdollisena, että kuoppien kaivamisen ja täyttämisen ajatus on syntynyt romaanin toisessa luvussa 'Ensi vaikutelmia' esitettyjen huomioiden pohjalta: "Kerran tuli mieleeni ajatus, että jos halutaan tuhota ihminen täysin, nujertaa hänet, rangaista häntä kaikkein kauheimmalla rangaistuksella, jotta kaikkein hirmuisinkin murhamies vavahtaisi tätä rangaistusta ja pelkäisi sitä ennakolta, pitäisi hänet määrätä työhön, joka on täysin hyödytöntä ja järjetöntä. Vaikka nykyinen pakkotyö tuntuu vangista ikävältä eikä ole mielenkiintoista, se on kuitenkin järjellistä työtä. Vanki tekee tiilejä, kaivaa maata, rappaa ja rakentaa, työssä on sekä järkeä että päämäärä. Pakkotyövanki saattaa toisinaan innostuakin siitä, hän haluaa työskennellä taitavammin, joutuisammin, paremmin. Mutta jos hänet pannaan esimerkiksi lappamaan vettä saavista toiseen ja jälleen takaisin, survomaan hiekkaa, kantelemaan multakokkareita yhdestä paikasta toiseen ja jälleen takaisin, luulen että vanki muutaman päivän perästä joko hirttäisi itsensä tai tekisi tuhansia rikoksia, kuolisikin mieluummin, kunhan vain pääsisi pois tällaisesta alennuksesta, häpeästä ja tuskasta." (Muistelmia kuolleesta talosta, s. 47-48, suomentanut Lea Pyykkö; korostus lisätty)