Dieselistä puhtaampaa?

Kysytty

Dieselistä puhtaampaa? Onko kaikki keinot jo käytetty jalostamoissa?
Millä prosessilla dieselistä saa puhdasta? Olen dieselauton kannalla, monet alat eivät edes tule toimeen ilman dieseliä. Sähköautot on huono ratkaisu. Nyt jo Keski-Euroopassa säästetään sähköä laittamalla yöksi katuvalaistukset kokonaan pois.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en löytänyt tietoa siitä, onko kaikki keinot jo käytetty.

Neste kertoo sivuillaan uuden Biodieselinsä valmistuksesta näin:"

Neste MY -dieselin valmistusprosessissa raaka-aineista poistetaan ensin epäpuhtaudet, jonka jälkeen ne vetykäsitellään korkeassa lämpötilassa. Näin erilaisista raaka-aineista saadaan kemialliselta koostumukseltaan korkealaatuista fossiilista dieseliä vastaavaa hiilivetyä. Uusiutuvan dieselin laatu on sama riippumatta siitä, mitä raaka-ainetta valmistuksessa käytetään.

Toisin on silloin, kun valmistetaan perinteistä biodieseliä. Biodieselin valmistuksessa lopputuotteen ominaisuudet, kuten esim. kylmäominaisuudet, ovat riippuvaisia käytetyistä raaka-aineista." Neste

Teemu Äystö pohtii opinnäytetyössään Ensimmäisen sukupolven bio-dieselin valmistus prosessin hyötyjä ja haittoja. Hän mainitsee hyötyinä päästöjen vähentymisen ja tuotteen vaarattomuuden ihmisille ja luonnolle. Ongelmina taas näyttävät olevan aineen ominaisuudet esim. kylmänsieto ja säilyvyys. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72386/Aysto%20Teemu.pdf?sequence=1&isAllowed=y