Asuuko tv-ohjelma Strömsön talossa mukaan. Mistä talo on saanut nimensä? Camilla- nimisen juontajan toinen sukunikohan on Ström.

Kysytty

Asuuko tv-ohjelma Strömsön talossa mukaan. Mistä talo on saanut nimensä? Camilla- nimisen juontajan toinen sukunikohan on Ström.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talossa ei asu nykyään varsinaisesti ketään. Huvila rakennettiin 1852 ruukinpatruuna Adolf Grönbergin toimesta. Sen jälkeen talossa asui mm. tupakkakauppias Jakob Fiinnilä perheineen. Fiinnilän tytär meni naimisiin Harald Bouchtin kanssa ja huvila siirtyi Bouchtin suvulle useaksi vuosikymmeneksi. 1940-luvulla tilat vuokrattiin kesävieraille ja lopulta Bouchtit myivät tilan Mustasaaren kunnalle vuonna 1963.

Svenska YLE halusi tehdä Strömsötä muualla kuin studiossa ja he etsivät kaunista taloa, joka sijaitsisi meren äärellä. Talossa pitäisi olla myös puutarha ja tilaa eri toiminnoille. Vaasan kaupunki osti Mustasaarelta tilan ja remontoi sen. Vaasan kaupunki teki pitkäaikaisen vuokrasopimuksen Yle:n kanssa ja ohjelman teko saattoi alkaa Strömsössä. Strömsö sijaitsee Vaasan Västervikissä.

Strömsössä on nykyisin keittiö, kirjasto, käsityö- ja askartelutila, teknisiä tiloja (mm ohjaamo) sekä henkilökunnan keittiö. Pihapiiriiin on rakennettu nikkarointiin ja ohjelmantekoon sopivia tiloja, kuten 2001 valmistunut toimitustalo, jossa on tilaa mm. editointiin.

Wikipediassa kerrotaan, että ohjelma on saanut nimensä kuvauspaikan mukaan.

Lähde: Yle, Wikipedia

28 ääntä

Kommentit

Vastauksestakaan ei ilmene, milloin ja millä perusteella tila tai talo sai Strömsö-nimen.

Kun Strömsö-lähetykset alkoivat, oli Bouchtin suvun silloinen päämies Christer Boucht vieraana kertomassa muistojaan paikasta. Onkohan ohjelma YLEllä tallessa... Vaasan kirjaston väellä lienee varastossaan Vasabladetin numeroita siltä ajalta?

Vanhoissa kartoissa esiintyy ko. kohdalla paikannimi "Strömsör" eli suomeksi Virtasaari. Maa kohoaa Merenkurkussa ja aikoinaan alue on ollut saari. Edessä olevassa kapeassa salmessa vesi virtaa ajoittain voimakkaastikin, joten ehkä nimen alkuosa on seurausta siitä.
Rakennus toimi aikoinaan myös jääkärietappipaikkana, samoin kuin lähempänä Vaasan keskustaa sijaitseva Villa Gerby. Toivottavasti näistäkin historiallisista tapahtumista joskus muistettaisiin mainita.

Kansallisarkiston digitoimissa sanomalehdissä mm. Vasabladetissa esiintyy Strömsö-nimi usein jo 1800-luvun puolella. Esimerkiksi Vbl 1.6.1895 höyrylaivaliikenteen aikataulu "från Strömsö till staden" sunnuntaisin klo 9, 11... "från staden till Strömsö" kl 10, 12...
Vaasa-lehti 16.6.1917 Moottoriveneosuuskunta Huvila r.l:n ilmoitus: Moottorivene "Willan" kulkutaulukko kaupungista kello ... ja Strömsöstä kello ...
Joissakin aikatauluissa on kaupungin puoleisena lähtöpaikkana Palosaaren (Brändö) satama, josta matkattiin till Nagelskär och Strömsö.
Vaasa 24.1.1924: Huvila kauniilla paikalla Strömsön läheisyydessä Vestervikin saaristossa myydään tai vuokrataan kesäksi.
Useissa teksteissä vuosikymmenten ajalta on yhteystietona Strömsö-nimisen puhelinkeskuksen alanumero. Vaasan - Västervikin bussilinjan aikataulussa ilmoitetaan (10.5.1947) päätepysäkiksi Strömsö.
Vasabladet 17.7.1948: 50 år fyller läkaren Kasten Slätis. Päivänsankarin erikoisharrastuksena mainitaan blomsterodling in sin vackra villa i Strömsö.
Ilmoituksessa 20.5.1949 on myytävänä kesämökki omalla 400 m2:n tontilla Västervikin Strömsössä, nära sjön och nära busslinjen.

"Strömsö var en av de första sommarvillorna i Vasatrakten och byggdes 1852 av Adolf Grönberg, brukspatron och handelsman. Till Strömsö gick ångbåtstrafik.
1882 övertogs av handelsman Jacob Finnilä och hustrun Sofia och var släkten Finnilä/Bouchts sommarställe och tidvis även bostad fram till 1963.
1963 såldes Strömsö till Korsholms kommun som fritidsområde, lägergård och festlokal.
2000 köptes av Vasa stad som hyr ut villan och delar av området till Yle.
29 augusti 2002 sändes första avsnittet av Strömsö."