Asun tässä Perämeren pohjukassa, hieman Kemistä etelään päin. Sellainen asia on alkanut vaivata mieltäni, että hyvin monta kertaa säätiedotus on luvannut…

Kysytty

Hei! Asun tässä Perämeren pohjukassa, hieman Kemistä etelään päin. Sellainen asia on alkanut vaivata mieltäni, että hyvin monta kertaa säätiedotus on luvannut sadetta ja ukkosta, mutta ei sitä sitten ole tullutkaan. Joskus tuntuu että sade ja ukkonen kiertävät tämän paikan joka sijaitsee ihan meren rannalla. Esim. 2006, joka oli kuiva kesä. Satoi mantereella päin ja muuallakin, mutta täällä oli 2 kk aivan kuivaa, siis ei tippaakaan satanut. Tänä kesänä olen huomannut saman. Merenrannassa ei sada niin usein kuin muualla. Onko tähän tieteellistä perustetta. Olen muistellut, että jokus on puhuttu, että tämä Perämeren rannikko on Suomen kuivinta aluetta. Miten on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Välitimme kysymyksesi edelleen Ilmatieteen laitokselle ja sieltä vastattiin näin: "Perämeren rannikollla on kaksi tekijää, jotka vähentävät siellä sateita. Keväällä ja alkukesällä sateisuutta vähentää meri, sillä kesäajan sateet ovat suurelta osin kuurosateita, ja viileän meren yllä kuuropilviä ei muodostu yhtä herkästi kuin lämpimän maan yllä. Toisaalta Skandinavian vuoristo kuivattaa lännestä saapuvia sadealueita."

Lähde:
Ilmatieteen laitos
http://ilmatieteenlaitos.fi/