Otsikko
Annoimme tyttärellemme nimeksi Vilina ja haluaisin nyt tietää mahdollisimman paljon tuon nimen historiasta. Ja tietenkin olisi mukava saada selville myös…

Kysytty

Annoimme tyttärellemme nimeksi Vilina ja haluaisin nyt tietää mahdollisimman paljon tuon nimen historiasta. Ja tietenkin olisi mukava saada selville myös pikkuneidin nimipäivä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vilina on lyhennös nimestä Akvilina, historiallisissa asiakirjoissa Aqvilina, Aquilina, Vilina. Nimi tulee latinan sanasta aquila, kotka. Nimi on ollut kalenterissa 1700-1800-luvuilla 13.6. Ortodoksisessa kalenterissa on edelleen Akuliinan nimipäivä 13.6. Katolisen kirkon pyhimysluettelossa on kaksi Aquilinaa. Enemmän nimen historiasta löytyy Pentti Lempiäisen Nimipäivättömien nimipäiväkirjasta (1989) ja Kustaa Vilkunan kirjasta Etunimet.