Ajattelin kysyä vähän Tove Janssonin kirjoista, mitä aikuisten kirjoja hän on kirjoittanut ja mistä Tovesta saisi tietoa ?

Kysytty

Ajattelin kysyä vähän Tove Janssonin kirjoista, mitä aikuisten kirjoja hän on kirjoittanut ja mistä Tovesta saisi tietoa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tove Janssonista on kysytty paljon Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa. Tässä suorana lainauksena eräs aiempi vastaus:

"Muumikirjojen lisäksi Tove Jansson on kirjoittanut seuraavat teokset (perässä alkukielinen nimi ja vuosiluku kertoo koska teos on ilmestynyt suomeksi, luettelon ensimmäistä teosta lukuunottamatta)
Vi, 1965
Kuvanveistäjän tytär (Bildhuggarens dotter), 1969
Kuuntelija (Lyssnerskan), 1972
Kesäkirja (Sommarboken), 1973
Aurinkokaupunki (Solstaden), 1975
Nukkekaappi ja muita kertomuksia (Dockskåpet och andra berättelser ), 1980
Kunniallinen petkuttaja (Det ärliga bedragaren), 1983
Stenåkern, 1984 (suomennettu teoksessa Kevyt kantamus ja muita kertomuksia, 1989)
Kevyt kantamus (Resa med lätt bagage), 1989
Reilua peliä (Rent spel), 1990
Seuraleikki, (Brev från Klara och andra berättelser), 1991
Haru, eräs saari (Anteckningar från en ö), 1996 (yhdessä Tuulikki Pietilän kanssa)
Viesti (Meddelande), 1998

Lisäksi Jansson kirjoitti näytelmiä, kuunnelmia ja laulunsanoituksia."

Tietoa Tove Janssonista löytyy hyvin monesta paikkaa.
Esimerkiksi Sanojen aika -tietokannasta http://kirjailijat.kirjastot.fi/ löydät perustietoa kirjailijasta ja linkkejä Tove Janssonia koskeville www-sivuille. Hae ensin kirjailijan nimellä. Sen jälkeen pääset valitsemaan pudotusvalikosta henkilötiedot, tuotanto, tekstinäytteitä ja lähteet. Kohdasta "lähteet" löydät mm. www-linkkejä.

Edelleen viittaan myös aikaisempiin vastauksiin, joita voit hakea palvelun arkistosta:

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx

Kirjoita "Etsi arkistosta" -hakukenttään Jansson Tove ja klikkaa hae-painiketta. Saat haulla kaikki aihetta käsittelevät kysymykset ja vastaukset.

Uusin Tove Janssonista kirjoitettu elämäkerrallinen teos on nimeltään Toven matkassa : muistoja Tove Janssonista. (WSOY, 2004) Sen saatavuutta voit kysellä omasta kirjastostasi.