Äitini on pitkään etsinyt runoa, jonka on itse joskus koulun joulujuhlassa lausunut. Runo on Ester Ahokaisen ja menee jotenkin näin ”Ethän joulu unohda, pientä…

Kysytty

Äitini on pitkään etsinyt runoa, jonka on itse joskus koulun joulujuhlassa lausunut. Runo on Ester Ahokaisen ja menee jotenkin näin ”Ethän joulu unohda, pientä majaa siellä, missä lapset uutterat tarpoo talvitiellä.”
Jotain siinä puhuttiin myös koruttomasta kuusesta.. mutta kun ei muista millään enempää. 😅

Vastaus

Vastattu

  Valitettavasti en ole onnistunut löytämään runoa. Etsin Lastenkirjainstituutin tietokannasta, valtakunnallisesta Finna-tietokannasta, joulurunoantologioista ja tietenkin Kuopion kirjaston omasta tietokannasta.  Vanhojen aapisten ja lukukirjojen sisällöstä yksittäiset runot ja tarinat ovat  löydettävissä yksinkertaisella nimekehaulla, mutta ilmeisesti sitä lukukirjaa, jossa tämä runo mahdollisesti on julkaistu, ei ole meidän kokoelmassamme.  Tietenkin runo voi olla myös jossakin ohjelmistokirjassa, joista menneinä vuosikymmeninä etsittiin ohjelmaa koulun juhliin, tai voi olla, että se on julkaistu jossakin joululehdessä, joita niitäkin aikoinaan ilmestyi paljon.