Otsikko
Mistä löytyisi lastenruno, jossa kerrotaan jäniksen häistä?Runossa kerrotaan silinterihatusta ja kuinka häävieraat säikähtävät ja lähtevät pois.

Kysytty

Mistä löytyisi lastenruno, jossa kerrotaan jäniksen häistä?Runossa kerrotaan silinterihatusta ja kuinka häävieraat säikähtävät ja lähtevät pois.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Jylhän kirjassa Kaniinin juhlahattu, Gummerus 1958, kerrotaan jäniksen häistä.

Kartanon kaniini on kutsuttu jäniksen häihin mutta ongelmana on asu:
"Kutsuja seuraavat ikävät puolet: / etiketit ja pukuhuolet. / Kaniinilla,
voi sellaista sattua, / ei ollut ensinkään juhlahattua." Kaniini lainaa
variksenpelättimen hatun ja pitää itseään varsin hienona, mutta juhlavieraat
säikähtävät ja pinkovat pakoon.

2 ääntä

Kommentit

Kartanon kaniini kutsun sai
jäniksen häihin tottakai.
Olihan hän jänisten suurta sukua
ja suvusta on aina pidetty lukua.
...
mutta kaniini ei enää hattuaan päähänsä pannut.

Pätkiä muistan jostain muistakin kohdin. Opettelin runon ulkoa ensimmäisellä luokalla kansakoulussa vuonna 1961.
Että silleen ne tärkeät asian muistaa...