Aiheutuuko koiralle jotain haittaa ampiaisten syömisestä vai muuttuuko myrkky ruuansulatuselimistössä vaarattomaksi? Voiko kuolleen ampiaisen piikki tarttua…

Kysytty

Aiheutuuko koiralle jotain haittaa ampiaisten syömisestä vai muuttuuko myrkky ruuansulatuselimistössä vaarattomaksi? Voiko kuolleen ampiaisen piikki tarttua esim. nieluun kiinni ja aiheuttaa elävän ampiaisen pistoksen tapaisen turvotuksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ampiaisten syömisestä ei sinänsä pitäisi olla koiralle haittaa. Monet eläimet ovat ampiaisensyöjiä: esimerkiksi lukuisat lintulajit, haisunäädät, karhut, mäyrät, lepakot, näädät, ahmat, rotat ja hiiret.
Ampiaisen myrkyssä on pääasiassa valkuaisaineiden tapaisia yhdisteitä. Jos sitä nielee, nämä yhdisteet hajoavat harmittomiksi aminohapoiksi ja imeytyvät kuten proteiinit tullessaan ruoansulatukseen - edellyttäen, ettei ruoansulatuselimistössä ole vammoja: vaikuttaakseen myrkyn täytyy päästä verenkiertoon.
Ampiaisen piikki on terävä ja se voi toki periaatteessa tarttua johonkin kiinni. Pistin on kuitenkin normaalisti näkymättömissä ampiaisen takaruumiin jaokkeiden sisällä ja esillä vain, jos ampiainen varta vasten tuikkaa sen esiin työntääkseen sen hyökkääjän ihoon. Voisi siis otaksua, että nieluun päätynyt ampiainen on vaaraksi koiralle vain, jos se on edelleen elossa ja kykenevä käyttämään pistintään.
Tavallisesti yksittäisen ampiaisen pisto ei ole koiralle hengenvaarallinen. Nielun alueen pistokset tosin voivat aiheuttaa vakavan hengitysvaikeuden. On myös mahdollista, että lähihistoriassa sattuneet pistot ovat herkistäneet koiran, jolloin jopa yksi myöhemmin saatu osuma saattaa aiheuttaa eläimelle hengenvaarallisen anafylaktisen sokin. Hyönteisten pistosten aiheuttamat vakavat ongelmat ovat kuitenkin koirilla suhteellisen harvinaisia.

Lähteet:
Sari Haikka, Koiran uusi kotilääkäri
Juhani Itämies, Paarman puremaa : tietoa ja tarinaa kesän pistäjistä
Auli Koponen, Koiran ensiapu ja kotilääkintä
Syökö mikään ampiaisia? ja 101 muuta kiperää kysymystä