Etsin koira-aiheista kuvallista tarinakokoelmakirjaa, jonka muistan lukeneeni 1990-luvun lopulla. Kirja oli jo silloin vanhahkon oloinen, eli se voi olla…

Kysytty

Hei! Etsin koira-aiheista kuvallista tarinakokoelmakirjaa, jonka muistan lukeneeni 1990-luvun lopulla. Kirja oli jo silloin vanhahkon oloinen, eli se voi olla peräisin jo 1970-80-luvuilta, mutta en usko, että sitä vanhempi. Kirjan tarinat olivat tosia tai pohjautuivat tositapahtumiin, ne olivat arkisia huomioita lemmikkikoirien elämästä, mahdollisesti jollain tapaa koiran näkökulmasta kirjoitettuja/inhimillistettyjä näkemyksiä. Teoksen tekijä myös toi esiin omaa kiintymystään koiriin. Teoksen nimessä saattoi olla jotain ystävyydestä tai uskollisuudesta. Epäilisin, että kirjan tekijä on pohjoismaalainen, esimerkiksi ruotsalainen, koska koirien nimet kalskahtivat sellaisilta. Kirja oli täynnä mustavalkovalokuvia tarinoiden koirista. Muistan elävästi, että pääasiallisesti seurattiin kultaista noutajaa, ja yksi tämän ystävistä oli rodultaan harvinaisempi clumberinspanieli. Kirjan kansi oli oranssi tai punainen. Luin kirjan lapsena, mutta käsittääkseni teos ei ollut varsinaisesti lapsille, vaan kaikille koirien ystäville kohdennettu. Olisi ihanaa, jos voisin vielä löytää kirjan uudestaan!

Vastaus

Vastattu

Voisikohan etsimäsi kirja olla mahdollisesti Oscar Hedlundin Friida-koiran tarina (WSOY, 1986)? Itsekin luin kirjan lapsena ja muistan siinä tosiaan olleen mustavalkokuvia tarinan koirista. Löysin kuvan kirjan kannesta täältä: https://www.finlandiakirja.fi/fi/oscar-hedlund-friida-koiran-tarina-102631.html

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei, suurkiitokset! Tämä vastaus sai minut oivaltamaan, että en muistelekaan ainoastaan yhtä, vaan itse asiassa kahta koirakirjaa, jotka tekivät minuun pikkutyttönä vaikutuksen. Toinen on juurikin tämä Friida-koiran tarina, ja olin aika liikuttunut bongatessani sen kirjastosta. Friidan paras ystävähän oli tietysti Malle-clumberinspanieli, mistä juontui mielikuvani teoksen ruotsalaisuudesta. Hedlundin teoksen löytyminen myös edesauttoi toisen kirjan löytymistä. Mystinen oranssi kanssi, jota niin ikään muistelin, puolestaan kuului Elizabeth Marshall Thomasin kirjaan Koirien salainen elämä (1994). Ihana päästä lukemaan kirjat uudestaan!