Äidilläni on 2 raamattua. Toinen on Tohtori Martti Lutherus, Pyhän apostoli Paavalin Galatalaisille lähettämän kirjeen pitempi selitys, joka on alunperin…

Kysytty

Äidilläni on 2 raamattua. Toinen on Tohtori Martti Lutherus, Pyhän apostoli Paavalin Galatalaisille lähettämän kirjeen pitempi selitys, joka on alunperin painettu 1535. Latinan kielestä suomentanut Juuso Gedberg tai sinnepäin kun on vaikea lukea vanhaa kirjoitusta. Tämä Juuso oli tuomiorovasti ilmeisesti. Alalaidassa on myös merkintä, että kirja on Helsingissa 1903 Suomen luterilaisen evankeljumi yhdistyksen kustantama. Toinen on Biblia, noin 10 cm paksuinen teos. Biblia koko pyhä raamattu suomeksi, Christ. Ludv. Hjelt vuonna 1832 hebrean ja kreikan kielestä käännetty yhtäpitävästi alkuperäiskielistä raamattu kokonaisuudessaan. Mistä voisin löytää tietoa näiden kirjojen arvosta, sillä äitini, joka on 85 vuotias haluaisi ne myydä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

kirjastostamme löytyvästä Vanhan kirjallisuuden hintaoppaasta vuodelta 2010 ei näitä teoksia löydy. Hintaoppaasta löytyy kyllä Lutherin galatialaiskirjeiden selityksen toisen painoksen hinta, 13 euroa. Kyseinen painos on vuodelta 1957.

Vanhojen teosten hintaan vaikuttaa oleellisesti niiden kunto sekä harvinaisuus. Antikvariaatit ostavat mielellään hyväkuntoisia kirjoja, ja nimenomaan sellaisia teoksia, joilla on jälleenmyyntiarvoa.

Näidenkin teosten hintojen selvittämisessä kannattaa kääntyä antikvariaattien puoleeen. Jyväskylässä toimivat ainakin Päijänneantikvariaatti osoitteessa Kauppakatu 16 sekä antikvariaatti Lukuhetki osoitteessa Kauppakatu 17.

http://www.antikvariaatti.fi/
http://www.lukuhetki.fi/