80-90-luvun piilokuva/arvoituskirja/sokkelokirja etsinnässä. Ala-asteiässä (olen synt 1987)siskoni ja minä lainasimme Iisalmen kaupunginkirjastosta ahkerasti…

15.11.2021

80-90-luvun piilokuva/arvoituskirja/sokkelokirja etsinnässä.

Ala-asteiässä (olen synt 1987)siskoni ja minä lainasimme Iisalmen kaupunginkirjastosta ahkerasti piilokuvakirjaa, joka on edelleen mielissämme. Kirjan nimeä tai tekijää ei ole muistissamme.
Kirjassa teemana oli jonkin lainen kartano tai linna. Muistaakseni lapset olivat tulleet sinne lomailemaan tms. ja he suorittivat tehtäviä. Muistaakseni tehtävät menivät niin, että annettiin alkuvihje, esim. etana ja seuraava vihje löytyi esimerkiksi etanan mukaan muotoleikatusta pensaasta jne. Teemaaukeamia olivat mm. linann sisääntuloportaikko, kylpylä, linnan keittiö (muistan vaaleanpunaisiin tytiseviin hyytelökakkuihin liittyvät tehtävän), biljardisali, jossa oli haarniskoja ja eläinpäätrofeita seinillä.
Kirja on todennäköisesti 80-90 alussa tehty. Olemme lainanneet sitä todennäköisesti 94-99 aikana.
Googlaus ei ole tuonut apua. Nyt kjulkaistu sakke Sokkelosalapoliisi on piirrostyylillisesti hyvin lähellä etsimääni kirjaa. Se ei myöskään ole iSpy, eikä Usborne puzzle adventure. Myöskään kirjalijoilta Martid Wadell, Philippe Dupasquier, Colin Thompson tai Peter Lippman ei googlailujen perusteella löydy etsimääni kirjaa. (Tosin gogolen kuvahaussa tuskin onkaan kuvia vanhojen kirjojen aukeamista).
Osaako kukaan sokkelo/piilokuvakirjojen ystävä auttaa?

16.11.2021

Kaivattu kirja saattaisi olla Scoular Andersonin Pulmallinen päivä (Otava, 1994). Siinä Essi ja Jussi ratkovat pulmia vierailullaan Yli-Pelikaanien sukulinnaan.