Otsikko
8-vuotias lapsemme on saamassa autisminkirjon diagnoosin, ja me vanhemmat olemme havahtuneet siihen, että asiasta pitäisi alkaa keskustella myös lapsen kanssa…

Kysytty

8-vuotias lapsemme on saamassa autisminkirjon diagnoosin, ja me vanhemmat olemme havahtuneet siihen, että asiasta pitäisi alkaa keskustella myös lapsen kanssa. Lapsi on ollut pienestä asti tietokirjojen suurkuluttaja, joten ikätasoisten tieto- ja muidenkin kirjojen lukeminen voisi olla hyvä lähtökohta asian sisäistämiselle. Osaisitteko vinkata sopivia autisminkirjon piirteitä - tai nepsy-piirteitä laajemminkin - käsitteleviä kirjoja?

Vastaus

Vastattu

Aiheesta on kirjoitettu melko vähän tietokirjoja lapsille, mutta asiaa voisi pystyä valottamaan näillä teoksilla:

Suikkanen, Hanna: Piilovoimia (2022)

Teoksen takakansitekstistä katkelma:
"Piilovoimia on alakouluikäisille lapsille ja heidän lähiverkostolleen suunnattu taitoharjoitteluun painottuva adhd-opas. Kirjan avulla voi käsitellä adhd-diagnoosin herättämiä tunteita, harjoitella keskittymisen ja rauhoittumisen taitoja sekä löytää omia voimia ja vahvuuksia.

Kirja lisää tietoa ja ymmärrystä adhd:sta ja auttaa hyväksymään sen tuomia haasteita arjessa. Kirjan tehtävät ja harjoitukset antavat käytännönläheisiä vinkkejä ja ideoita sekä kotiin, kouluun että vapaa-ajalle."

Malmi, Mia: Leijonatarinoita erityisille lapsille (2020)

Tässä kirjassa on 50 tarinaa sellaisista henkilöistä, jotka ovat neuropsykiatrisista haasteistaan huolimatta päässeet elämässä eteenpäin ja korkeallekin. Kirjassa korostetaan, miten erilaisuus voi olla supervoima, jonka avulla hankalatkin haasteet voidaan voittaa.
Tarinoissa esiintyvien henkilöiden joukossa on julkisuuden henkilöitä, artisteja, kirjailijoita ja monia muita eri sukupolvien edustajia, joiden lapsuus oli haastava erilaisuuden vuoksi.

Lisäksi tässä Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa aiemmin kysytyssä kysymyksessä voi olla muita kirjavinkkejä liittyen asiaan.

Lähteet:

Helmet-tietokanta (https://www.helmet.fi)
Lukemo (https://www.lukemo.fi)