Voidaanko ajokortti perua autismin tai aspergerin oireyhtymän toteaminen jälkeen?

Kysytty

Jos henkilöllä, jolle on jo myönnetty ajokortti ja jolla on vuosien nuhteeton ajohistoria, todetaan esimerkiksi Asperger tai muu autismin kirjon häiriö, voidaanko hänen ajokorttinsa perua?

Vastaus

Vastattu

Joissakin tapauksissa voidaan, mutta asiaa täytyy aina tutkia.

Trafocom linjaa ohjeissaan vuonna 2019 näin:

"F84 Autismi ja Aspergerin oireyhtymä

Autismi kuuluu lapsuuden laaja-alaisiin kehityshäiriöihin, joille ovat ominaisia jo lapsuudessa ilmenevät vakava-asteiset ja laaja-alaiset vajavuudet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kommunikaatiokyvyssä. Vaikka oireet usein helpottavat aikuisiällä, autismi on pysyvä ominaisuus ja siihen voi liittyä älyllinen kehitysvammaisuus. Ajokyvyn arviointi tehdään yksilöllisesti kognition (ks. kohta 4.1) ja mahdollisen älyllisen Psykiatriseen tai muuhun sairauteen liittyvää itsemurhavaaraa arvioidaan aina yksilöllisesti: • Merkittävässä ja välittömässä itsemurhavaarassa olevan potilaan itsemurha-suunnitelmat antavat yleensä aiheen harkita enintään 6 kuukauden ajokieltoa, jota ei ilmoiteta poliisille. • Potilaille, jotka ovat suunnitelleet tekevänsä itsemurhan ajoneuvolla liikenteessä tai jotka ovat tehneet itsemurhayrityksen ajoneuvolla liikenteessä, ajokielto on 6–12 kuukautta (ilmoitusvelvollisuus täyttyy). • Ajolupa voidaan palauttaa, kun sairaus on olennaisesti lievittynyt, potilaan itsetuhoajatukset ovat väistyneet ja hän on luopunut itsemurhasuunnitelmistaan.  kehitysvamman (ks. edellinen kappale) perusteella. Autismi on lähtökohtaisesti este ryhmän 2 ajoluvalle.

Aspergerin oireyhtymä (F84.5) luetaan autismikirjon häiriöihin.

Häiriö on luonteeltaan pysyvä ja sille ovat ominaisia ongelmat toisten ihmisten tunnetilojen ymmärtämisessä ja tästä johtuvat kommunikaatio-ongelmat sekä erilaiset kaavamaiset käyttäytymistavat. Aspergerin oireyhtymässä aikuisiälläkin on usein ongelmia lähisuhteissa sekä vuorovaikutustaitoja korostavissa tilanteissa ja ammateissa. Autismista poiketen siinä ei kuitenkaan ilmene merkittävää kielellisten älyllisten toimintojen jälkeenjääneisyyttä; päinvastoin monet Asperger-diagnoosin saaneet ovat älyllisesti normaaleja tai jopa lahjakkaita. Aspergerin oireyhtymä ei välttämättä vaikuta ajokykyyn, mutta asia tulee arvioida huolellisesti ja yksilöllisesti kognition ja käyttäytymisen perusteella." Traficomin ajoterveysohje

11 ääntä

Kommentit

Miksi tässä vastauksessa yhdistetään autismi ja itsemurhavaara? Tämä linkitys vaikuttaa jopa epäasialliselta. Onko tälle tutkimuspohjaa? Autismidiagnoosin kriteereihin ei tietääkseni kuulu itsemurhavaara. Käsittääkseni itsemurhariski on kohonnut lähinnä tietyissä psykiatrisissa sairauksissa kuten masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Autismi tai aspergerin oireyhtymä ei ole psykiatrinen sairaus vaan neurobiologinen kehityspoikkeama.

Tiina, tuo näyttää olevan suoraan Traficomin ohjeesta. Kysy sieltä! Kirjastonhoitaja ei omin päin "linkittänyt" asioita.