Etsin kuvitettuja lastenkirjoja joissa on pää- tai sivuhenkilö jolla on autismin kirjon häiriö, kehitysvamma, liikuntarajoite, aistirajoite, pitkäaikaissairaus…

Kysytty

Etsin kuvitettuja lastenkirjoja joissa on pää- tai sivuhenkilö jolla on autismin kirjon häiriö, kehitysvamma, liikuntarajoite, aistirajoite, pitkäaikaissairaus, erityinen ulkonäkö, tms. Tarinassa erityisyys pitäisi kuvata neutraalina tai positiivisena asiana. Voisi myös olla niin että koko erityisyyttä ei mainittaisi ollenkaan, esim. joku hahmoista vaan sattuisi rullailemaan pyörätuolilla eikä siitä tehtäisi mitään numeroa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Riina Katajavuoren kirjoittama ja Hannamari Ruohosen kuvittama Kielo-sarja vihjaa hyvin hienovaraisesti, että sen päähenkilöllä voi olla Downin syndrooma (näin pohtii esim. Lastenkirjahylly-blogi). Sarjassa ovat ilmestyneet kirjat Kielo loikoilee (2020), Kielo miettii (2021) ja Kielo ja Kaito-kissa (2022).

Selkeämmin Down-lapsesta kertoo Tuula Kallioniemen Neljä muskelisoturia (2018), jonka on kuvittanut Terese Bast.

Rose Robbinsin Minä ja minun siskoni (2019) sekä Puhuminen ei ole minun juttuni! (2020) pureutuvat elämään autistisen siskon kanssa.

Hanna Lampi, Satu Mali ja Marika Tynnilä ovat tehneet Toivon Poika -kirjan (2019), joka kurkistaa autistisen lapsen maailmaan.

Karoliina Piggin kirjoittama ja Sirkku Saukonojan kuvittama Omenaposki ja Nalle Karhunen (2021) kertoo niinikään autismin kirjon kanssa elämisestä - uskonnollisella tvistillä.

Marianne Kulmalan kirjoittama ja Kirsi Tapanin kuvittama Saku, spesiaali lapsi (2014) avaa asperger-lapsen arkea. Samaan sarjaan kuuluu myös kirja Rufus, spesiaali lapsi (2015), jonka päähenkilöllä on Touretten oireyhtymä.

Salla Hewittin Kaarle Karhun kirjassa (2021) Kaarlella on autismi ja velikarhulla ADHD.

Leena Honkasen Rasti ja Rauha kaverileirillä kertoo Rastin kokemuksista lastenleirillä, johon osallistuu niin näkeviä kuin näkövammaisiakin lapsia.

Epilepsiasta kertoo Tittamari Marttisen ja Marjo Nygårdin Aapo ja Emma - ystävyyttä ja avaruusoloa (2021).

Pyörätuolissa ollaan esim. Jeanne Willisin ja Tony Rossin Susanna nauraa -kuvakirjassa (2000). Mimmin ja Petteri-pyörätuolin seikkailuita on kirjoittanut Anita Autio ja kuvittanut Angela Oker-Blom: Mimmi ja Petteri-pyörätuoli - ystävykset tunturilla (1997) ja Mimmi ja Petteri-pyörätuoli kaupunkiviidakossa (1997).

Pitkäaikaissairaudesta kertoo esimerkiksi Markus Majaluoman Sairaan siisti kipsi! (2000).

Elämästä vakavasti sairaan pikkusiskon kanssa kertoo Tuula Peren kirjoittama ja Catty Floresin kuvittama Helmi-sarja: Tervetuloa kotiin, Helmi (2019), Helmin elämää (2019) ja Helmi, perhosemme (2020). Sarjan viimeisessä osassa totutellaan ajatukseen luopumisesta.

Julia Donaldsonin ja Sara Ogilvien Sairaalakoira Sole (2021) kurkistaa sairaalaan, jonne joutuneisiin lapsiin tutustutaan veikeän koiran kanssa.

Saara Obelen Pikkuisen pihan porukka -kirjassa (2021) tutustutaan pihan erilaisiin lapsiin, joista mm. yksi on pyörätuolissa.

Kunnon tsemppikirjana toimii Mia Malmin kirjoittama Leijonatarinoita erityisille lapsille (2020) joka kertoo 50 esikuvan tarinat.

Lisää aiheisiin liittyvää kirjallisuutta voi selata esimerkiksi Lukemo-portaalista, josta löytyvät kaikki uusimmat lasten- ja nuortenkirjat. Hakusanoina toimivat esim. "autismi", "down"/"downin", "näkövamma" ja "erilaisuus". Hakutuloksia voi rajata koskemaan pelkästään kuvakirjoja.

Myös Finna-palvelusta (esim. Pohjois-Karjalan kirjastojen vaara.finna.fi-verkkokirjastosta) on kätevää etsiä lisää luettavaa hakusanojen avulla. Finnassa hakutuloksia voi helposti rajata koskemaan vain lasten aineistoa ja kirjoja.

5 ääntä

Kommentit

Hyvää lukemista / infoa ihan kaikille!