Otsikko
Mistä Baltian maasta saadaan maakaasua Suomeen merenalaista putkea pitkin nykyisin?

Kysytty

70-luvulla oli öljykriisi jolloin säästettiin lämmityskuluissa. Mistä Baltian maasta saadaan maakaasua Suomeen merenalaista putkea pitkin nykyisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maakaasun tuonti Venäjältä Suomeen lakkautettiin toukokuussa 2022, mutta Venäjä toimittaa maakaasua nesteytetyssä muodossa joihinkin EU-maihin. Suomeen tulee tällä hetkellä maakaasua Belticonnector-putken kautta Viron Paldiskista sekä nesteytettynä LNG:nä Liettuan Klaipedasta.

Lähteitä:
Gasgrid Finland Oy
Yle.fin uutinen
Energiateollisuus
Energiavirasto
Wikipedia