Kulkeeko kaupunkien teiden alla isoja kaasuputkia? Mitä tarkoitusta varten?

Kysytty

Kulkeeko kaupunkien teiden alla isoja kaasuputkia? Mitä tarkoitusta varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa kaupunkikaasu on maakaasua joka tuodaan Venäjältä runkolinjaa pitkin. Maakaasu kuljetetaan siirtoputkistossa rajalta Imatran, Kouvolan ja Mäntsälän kompressoriasemien kautta eteläisen Suomen alueelle.

Esimerkiksi Helsingin kaupungin alueella kaasuputkea on yli 200 kilometriä. Kantakaupungissa, Herttoniemessä, Ruskeasuolla, Kalliossa ja Myllypurossa kaasunjakelun piirissä on yhteensä noin 30 000 yksityistaloutta sekä noin 300 kaasulla ruokaa valmistavaa ravintolaa. Myös osa kaupungin kaukolämmöstä tuotetaan maakaasulla. Se on tärkeä polttoaine myös monille pääkaupunkiseudulla toimiville yrityksille. Maakaasua käytetään mm. Pauligin ja Meiran kahvipaahtimoissa, HK Ruokatalon, Valion ja Fazerin tuotantolaitoksilla sekä Marimekon tehtaalla Herttoniemessä. Kaasua käyttävät myös esimerkiksi leipomot ja pesulat.

Helsingin ensimmäinen kaasulyhty syttyi 150 vuotta sitten https://yle.fi/uutiset/3-5668756

Kaasunsiirrosta Helsingissä vastaa Auris kaasunjakelu. Verkosto on rakennettu muovista, teräksestä ja valuraudasta. Se on etenkin kantakaupungissa varsin tiheä, kuten Auriksen verkkosivujen karttakuvasta näkyy https://kuntatekniikka.fi/wp-content/uploads/sites/2/2019/05/13.-Auris-…

Helsingin alueella kulkevien kaasuputkien koko vaihtelee riippuen putkiston sijainnista sekä alueesta. Putket ovat halkaisijaltaan tyypillisesti 32 - 400 mm. Yleisillä paikoilla kuten kaupungissa maanalaisten kaasuputkistojen sijoituspaikaksi suositellaan jalkakäytäviä tai muita reuna-alueita. Varmasti putkia joudutaan vetämään usein myös katujen alta. Jonkin verran tietoa kaasunjakeluverkostoston rakennusperiaatteista löytyy oheisesta opinnäytetyöstä https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/122383/Esa_Pajakari.pdf?s…