60-luvulla urheilukentän laidalla kioskissa oli talvisin myynnissä talvitötteröitä. Jätskivohvelin sisällä oli saman tyyppistä vaahtoa kuin suklaapusuissa…

Kysytty

60-luvulla urheilukentän laidalla kioskissa oli talvisin myynnissä talvitötteröitä. Jätskivohvelin sisällä oli saman tyyppistä vaahtoa kuin suklaapusuissa. Päällä oli maitosuklaasta tehty kuorrute. Onkohan enää missään saatavilla tai mistä löytyisi resepti?

Vastaus

Vastattu

Talvitötteröitä valmisti Urho Kajavaara, jonka yrityksestä on myöhemmin kasvanut Porvoon Lakritsi. Kajavaara valmisti tötteröitä kotonaan. En löytänyt tarkempaa tietoa tötteröiden reseptistä. En myöskään löytänyt kuvailusi mukaisia tuotteita minkään suomalaisen makeistehtaan valikoimista. Todennäköisesti mainitsemasi Brunbergin suklaasuukot vastaavat niitä eniten.

Lähde:

Uusimaa 10.2.2020: Talot kertovat : Lakritsitehtaalla oli oma puutarha ja töissä koko suku