Otsikko
Mikä on vadelmavene? En tarkoita Kasmirin uutta "kesähittiä".

Kysytty

Mikä on vadelmavene?

En tarkoita Kasmirin uutta "kesähittiä".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vadelmavene on ruotsalainen makeinen, jonka valimistamisen on aloittanut ruotsalainen makeisvalmistaja Aroma jo vuonna 1928. Se on veneen muotoinen vadelmanmakuinen makeinen, jota nykyään saa mm. Malacon Pim Pim -pusseissa ja irtomakeisena Suomessa ja Ruotsissa. Miika Nousiaisen kirjassa Vadelmavenepakolainen vadelmaveneisiin jopa tiivistyy päähenkilön kokemus Ruotsin-ristelystä.

54 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hyvä, kun tämä kysymyspalvelu. Google antaa hakusanalla "vadelmavene" lukuisat linkit siitä iskelmästä. Onko verkossa asiallista perinteistä sanakirjaa, jossa ei mainonta ja klikkausalgoritmit eivät sotkisi itse asiaa?

En ole ihan varma, minkä tyyppisiä sanakirjoja tarkoitat, mutta Kotuksen sivulta löytyy paljon sanakirjoja, https://www.kotus.fi/sanakirjat. Jos taas etsit hakuteosta, niitä löytyy paremmin kirjastojen tietokannoista, esim. https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Tietokannat. Avoimena verkossa suomenkielistä Encyclopedia Britannican kaltaista suomenkielistä palvelua ei taida löytyä, vaikka Finna.fi:stä jo aika paljon löytyy myös kuvamateriaalia ja e-aineistoakin. Finna.fi on hakukone kirjastojen, arkistojen ja museoiden aineistoihin, mutta sitä kautta löytyy luotettavaa ja aika mielenkiintoista aineistoa.