Mikä mittasuhde tai mitä tarkoittaa 1:ma vanhassa karamelliaskissa. Kyseessä on Hinnerjoen karamellitehtaan Anis Yskänkaramelli laatikon etiketti. Etiketissä…

Kysytty

Hei, mikä mittasuhde tai mitä tarkoittaa 1:ma vanhassa karamelliaskissa. Kyseessä on Hinnerjoen karamellitehtaan Anis Yskänkaramelli laatikon etiketti. Etiketissä lukee: Anis Yskänkaramellia 1:ma. Olettaen ennen kaksoispistettä on todella 1 eikä L-kirjain.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etiketin merkinnästä 1:ma ei löytynyt juurikaan tietoa. 1:ma saattaisi merkitä priimaa (ensiluokkainen, erinomainen). Tätä voisi tukea myös se havainto, että sekundaa on merkitty tällä tavalla II:da.
Lyhenne voi olla jokin epävirallinen merkintä, jos se on käsin kirjoitettu. Toisaalta merkintä voisi tarkoittaa hintaa, eli että yksi karamelliaski maksaa yhden markan. Joissain vanhoissa makeismainoksissa hinta merkittiin esimerkiksi 2:50, mikä tarkoittaa, että yksi aski maksaa 2,50 markkaa.

Hinnerjoen karamellitehdas toimi 1920 - 1930-luvulla. Yrityksen nimi oli Satakunnan Makeisia, mutta se käytti myös nimeä Satakunnan Mehu ja Makeistehdas. Yrityksen perustaja oli Oskar Nikula.

Lähteet:
Kuusisto, Antti: Makein kirja : makean ja makeiskääreiden historiaa (Apali, 2013)
Jaatinen, Satu: Karkkipäivä : Sokerin synnystä makeaan elämään (Multikustannus, 2005)

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Prima on hyvä selitys, vrt. "Gammal Fin 1ma Aquavit" ja 2:da olisi sekundaa

Joskus vuosikymmeniä sitten tavaroihin merkittiin hinta koodilla, jonka myymälän henkilökunta osasi tulkita. Näin voitiin esimerkiksi korottaa kaikkia hintoja tasaisesti joutumatta uusimaan hintamerkintöjä.