Ystävälläni on pieni kyläkahvila, jossa on radio auki koko päivän ja hänen pitää maksaa siitä teostomaksua. Miten on asian laita kirjastoautoissa? Minulla on…

Kysytty

Ystävälläni on pieni kyläkahvila, jossa on radio auki koko päivän ja hänen pitää maksaa siitä teostomaksua.

Miten on asian laita kirjastoautoissa? Minulla on toisinaan ollut radio on auki palvellessani asiakkaita pysäkeillä. Kaiuttimia on sekä takana että edessä niin, että radion ohjelmat kuuluvat asiakkaille. Onko tämä sallittua ilman maksua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyläkahvilan pitäjä maksaa elinkeinotoiminnassaan esittämästään musiikista. "Radio" ei sinänsä ole tekijänoikeudellinen asia, vaan sieltä tulevat ohjelmat. Lähtökohtaisesti kaikkien radiosta tulevien teosten julkiseen esittämiseen tarvitaan lupa, kun kyseessä ei ole yksityinen käyttö.

Kirjastoautossa soitettavaan musiikkiin lienee järkevä soveltaa samoja periaatteita kuin kiinteänkin kirjaston kohdalla. Musiikkia voi julkisesti esittää kirjastossa, koska kaikki Suomen kunnat ovat solmineet asiaa koskevan sopimuksen Teoston (säveltäjät, sanoittajat, sovittajat, nuotinkustantajat) ja Gramexin (esittäjät, levy-yhtiöt) kanssa.

Muuhun ohjelmasisältöön ei lupia ole hankittu, mutta käytännössä asiaan tuskin on kukaan koskaan puuttunut. Teoriassa esimerkiksi kuunnelman esittäminen kirjastossa radion välityksellä ei kuulu em. sopimuksen piiriin, koska se ei ole musiikkia.

Heikki Poroila