Ymmärtääkseni Jaakko Hämeen-Anttila on suomentanut kaksi Mawlana Rumin kirjaa: Ruokopillin tarinoita ja Rakkaus on musta leijona. Tarvitsisin tiedon, kummassa…

Kysytty

Hei,
Ymmärtääkseni Jaakko Hämeen-Anttila on suomentanut kaksi Mawlana Rumin kirjaa: Ruokopillin tarinoita ja Rakkaus on musta leijona. Tarvitsisin tiedon, kummassa näistä on runo:
”Synnyit täynnä mahdollisuuksia.
Synnyit täynnä hyvyyttä ja luottamusta.
Synnyit täynnä ihanteita ja unelmia.
Synnyit täynnä suuruutta.
Synnyit siipien kanssa.
Sinua ei ole tarkoitettu matelemaan, älä siis matele.
Sinulla on siivet.
Opettele käyttämään niitä ja lennä!”

Kiitos paljon avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä siteerattua runoa ei ole kummassakaan mainitussa Rumi-suomennoksessa, enkä löytänyt sitä muistakaan Hämeen-Anttilan Rumi-käännöksiä sisältävistä teoksista. Muidenkaan Rumia suomeksi tulkinneiden kääntäjien töiden joukosta en tätä nimenomaista runoa löytänyt, enkä valitettavasti onnistunut selvittämään tämän useilla verkkosivuilla yleensä johdonmukaisesti samassa muodossa siteeratun suomennoksen alkuperäistä kirjallista lähdettä tai kääntäjää.