YLE Areenassa mainittin "Peuron talon taistelu", noin 20km Juntusrannasta, vuonna 1940. Ilmeisesti ainoa kahakka Suomen armeijan ja Kuusisen…

Kysytty

YLE Areenassa mainittin "Peuron talon taistelu", noin 20km Juntusrannasta, vuonna 1940.
Ilmeisesti ainoa kahakka Suomen armeijan ja Kuusisen kansanarmeijan välillä. Olisiko tästä. jotain kirjallista mainintaa missään? Museokaan ei tietänyt?

Vastaus

Vastattu

Peuron talon tapahtumia käsitellään esimerkiksi Seppo Kämäräisen toimittamassa kirjassa Talvisodan toiset kasvot : rajan kansa pystykorvakiväärin ja rotanhäntäpistimen välissä 1939–1940 (Myllylahti, 2011).

"Kun talvisota alkoi marraskuun viimeisenä päivänä 1939, jäi Suomussalmella evakuoimatta yli 1600 siviiliä. He jäivät hyökkäävän Puna-armeijan valtaamalle alueelle. Alkoi outo vaihe maamme historiassa. Osa näistä siviileistä vangittiin omiensa ilmiantojen perusteella ja tuomittiin, osa ryhtyi yhteistoimintaan neuvostovallan kanssa."

"Seppo Kämäräisen kirja Talvisodan toiset kasvot perustuu sota-ajan tapahtumiin ja tuo uutta tietoa itäisen Suomussalmen kansan katkerista vaiheista. Kirjasta löytyy muun muassa kuvaus, kun suomalaiset pommittavat suomussalmelaisia tientekijöitä tai kun Suomen armeijan partio käy tulitaistelua Kuusisen Kansanarmeijaan liittyneitä suomalaisia vastaan. Vuoden 1940 alkupuolella yli 250 siviilisotavankia vietiin Neuvostoliiton puolelle ankariin oloihin Kintismän metsätyöleirille, mistä heidät palautettiin Suomeen kesäkuun alussa samana vuonna."