Työtehoseuran selvityksen mukaan pyykkikilon peseminen kotona maksoi vuonna 1997 2,30 mk. Mitä on 2,30 vuoden 2000 rahana eli minkälaisella ja mistä saatavalla…

Kysytty

Työtehoseuran selvityksen mukaan pyykkikilon
peseminen kotona maksoi vuonna 1997 2,30 mk.
Mitä on 2,30 vuoden 2000 rahana eli minkälaisella
ja mistä saatavalla kertoimella pitäisi muuttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutokset rahan arvossa löytyvät Suomen tilastollisesta vuosikirjasta. Tuorein painos kirjastoissa on vuodelta 1999. Teoksessa luetellaan kertoimet vuosilta 1921-1998 (s. 654 rahanarvonkertoimet). Vuoden 1997 kerroin on 1,014 kun vuoden 1998 luku on 1. Taulukossa ei ole mainittu tiedontuottajaa.
Plussa aineistohausta http://www.libplussa.fi selviää, että vuosikirja on ostettu jokseenkin kaikkiin Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteisiin. (Useimmissa kirjastoissa käsikirjasto-kokoelmassa, tosin joitakin lainakappaleitakin löytyy.)
Meritan sivuilla http://www.merita.fi/s/sijoita/tutkimus/rahanarvo on sama taulukko, tosin vain kahdella desimaalilla ja lisäksi laskuesimerkkejä. Meritankin taulukko päättyy vuoteen 1998, mutta sivun mukaan sen julkaisupäivä on 15.5.1998. Ehkäpä nyt Meritalta saisikin tuoreimmat tiedot. Sivuilta voi lähettää sähköpostia Meritaan.