Yhdessä reseptissä on aineosana "wok-öljyä". Pitääkö wokissa ruokaa tehdessä olla siis erikoisöljyä / wok-öljyä? En ole törmännyt tähän aiemmin.

Kysytty

Yhdessä reseptissä on aineosana "wok-öljyä". Pitääkö wokissa ruokaa tehdessä olla siis erikoisöljyä / wok-öljyä? En ole törmännyt tähän aiemmin.

Vastaus

Vastattu

Hei!

Eri valmistajat myyvät ns. Wokkiöljyä (Wok oil). Kyse on yleensä aasialaisittain maustetusta öljystä, mausteena on voitu käyttää esim. seesaminsiemeniä. Mausteet ja aineisosat kuitenkin vaihtelevat tuotteittain, joten on mahdoton sanoa yhtä ainutta ainesosaa, joka tekisi öljystä juuri "wok-öljyn".

Mausteöljyjen tarkoitus on nimensä mukaan maustaa ruokaa.

Kannattaa käydä kaupan öljy- ja kastikeosastolla tutkailemassa eri tuotteita ja valita niistä omaan makumaailmaan sopiva aasialaisittain maustettu öljy. Öljyn voi toki myös maustaa itse, jolloin sillä voi korvata valmiiksi maustetut öljyt.

Lisäksi kannattaa kysyä reseptin laatijalta suosituksia kyseiseen reseptiin sopivasta öljystä.