Tuleeko mieleen kotimaisen nykykirjallisuuden teoksia, joissa käsiteltäisi ruokaa, ruokakulttuuria, ihmisen suhdetta ruokaan... mitä tahansa ruokaliitännäistä,…

Kysytty

Tuleeko mieleen kotimaisen nykykirjallisuuden teoksia, joissa käsiteltäisi ruokaa, ruokakulttuuria, ihmisen suhdetta ruokaan... mitä tahansa ruokaliitännäistä, oikeastaan. Myös maininnat riittävät. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruokaan liittyvää kaunokirjallisuutta on viimeaikoina ilmestynyt paljonkin. Tässä kotimaista nykykaunokirjallisuutta aiheesta. Kirjat saa lainaan mm. Helmet-kirjastoista: https://www.helmet.fi/fi-FI

- Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike / Tuomas Kyrö

- Nautinnon nälkä : kahdeksan kertomusta ruoasta / toimittaneet Jaakko Hämeen-Anttila ja Venla Rossi

- Surmanpelto : romaani / Antti Tuuri

- Granta : uuden kirjallisuuden areena. 1, Ruoka / [päätoimittaja: Aleksi Pöyry] (sekä koti- että ulkomaisia kirjoittajia)

- Harmaat enkelit / Mila Teräs

- Kannibaalien keittokirja / JP Koskinen

- Jääkaapin henki : kertomuksia keittiöstä, ruuasta ja elämästä / Kati Tervo

- Nälkätalvena : katovuoden kuvaus / Väinö Kataja

- Täysi kattaus : ruokaa ja juomaa kirjallisuudessa / toimittaneet Siru Kainulainen & Viola Parente-Capková

- Hyvin marinoitua lihaa : eli Sumuisan leirin salatut kauhut / Lauri H. Spoof

- Lieksan käyttöohje / Markus Hotakainen & Mika Uimonen

- Sietämättömiä runoja terveydestä / Christer Sundqvist

- Pallokala / Heikki Valkama

- Täydellinen paisti / Satu Taskinen

- Gourmet / Tuomas Vimma

- Talvimies : jännitysromaani / Outi Pakkanen

- Metsävietti : kala- ja metsästysjuttuja sekä huomioita luonnonruoasta / Leevi Karsikas

- Tiskipäiväkirja / [Marko Turunen]

- Sitä suolaisempi soppa : kömmähdyksiä keittiössä / Ville ja Laura Lähteenmäki (toim.) ; [kuvitus: Riitta Uusitalo]