WEB-portaalit: määrittelyt, käyttö, luominen. Kirjallisuutta aiheesta?

Kysytty

WEB-portaalit: määrittelyt, käyttö, luominen. Kirjallisuutta aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietotekniikan liiton ATK-sanakirja määrittelee näin sanat WEB ja portaali:

WEB sama kuin WWW
= Internet-verkossa hajautettu ja monipuolinen tietojenkäsittely-ympäristö, jonka totetutus perustuu ensisijaisesti HTML-kielisten hypermediasivujen siirtämiseen HTTP-käytännöllä vakiomuotoisia resurssinpaikantimia (URL) osoitteina käyttäen.

PORTAALI
= Monia erilaisia aineistoja ja palveluja tarjoava sivusto, josta käyttäjä voi muokata omia tarpeitaan vastaavia aineistoja ja palveluja käsittävän sivuston, tyypillisesti aloitussivuston.

Kysy kirjastonhoitajalta -arkistosta löytyy aikaisempi vastaus, joka koskee portaalia:

http://www.kirjastot.fi/FI/asklibrarian/archive.asp?id=2296&arkisto=tru…

Sen listalta löytyy kirjoja ja lehtiä, joita on myös Jyväskylän kaupunginkirjastossa. Hakusivu:

http://www.jyvaskylanseutu.fi/aaltokirjastot/

Esim. teos JUSSILA,MARKKU: NET. VERKKOVIESTINNÄN KÄSIKIRJA.

Kun tekee Haku-sivulla tiedonhaun ja löytää vaikkapa yllä olevan kirjan, kannattaa näpäyttää kirjan nimeä ja esiin tulee näyttöluettelokortti. Alareunassa olevia asiasanoja arvioimalla oman työn kannalta voi tehdä lisähaun näpäyttämällä hyödylliseltä tuntuvaa asiasanaa.

Asiasanalla "portaalit" löytyy Jyväskylän kokoelmasta kaksi kirjaa:

Esim. teos PAAVILAINEN, JOUNI: MOBILE COMMERCE STRATEGIES