Vuonna 1905 päivätyssä postikortissa toivotettiin tuolloin parikymppiselle sukulaismiehelleni "Onnea, menestystä, paljo Hilsuja ja Wiptroonaa". Hilsu…

Kysytty

Vuonna 1905 päivätyssä postikortissa toivotettiin tuolloin parikymppiselle sukulaismiehelleni "Onnea, menestystä, paljo Hilsuja ja Wiptroonaa". Hilsu tarkoittanee naisseuraa. Onko näin ja mitä on wiptroona?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hilsu todella tarkoittaa heilaa, mielitiettyä, tyttöä Heikki Paunosen Tsennaaks stadii, bonjaaks slangii -sanakirjassa, mutta wiptroonan merkitystä ei löytynyt. Kysyn asiaa vielä laajemmin muilta kirjastonhoitajilta tässä palvelussa ja palaan asiaan, jos merkitys selviää.