Vuonna 1883 Turussa ilmestyneen Aura-lehden viidessä numerossa on julkaistu Evald Ferdinand Jahnssonin kirjoittama tieteiskuvitelma matkasta Turusta…

Kysytty

Vuonna 1883 Turussa ilmestyneen Aura-lehden viidessä numerossa on julkaistu Evald Ferdinand Jahnssonin kirjoittama tieteiskuvitelma matkasta Turusta Ruskealaan. Jutun nimi on "Muistelmia matkaltani Ruskealan pappilaan uuden vuoden aikoina vuonna 1983"

Seuraavassa ote tekstistä:

"Palattuaan ravintolavaunuun kirjoittaja ja Saima dosentti huomaavat, että kyyppari on kattanut pöytään oivallisen suuruksen, jota Saima dosenttikin kehuu, mutta samalla kuitenkin nuhtelee kyypparia siitä, että tämä oli unohtanut tuoda pöydälle viinaa, vai luuleeko kyyppari todella, että näin kylmällä ilmalla voisi olla ruokaryyppyä ottamatta. Kyyppari pyytää nöyrästi anteeksi erhetystään kunnianarvoisilta oppineilta ja lähtee korjaamaan virhettään. Saima dosentti huutaa hänelle vielä perään, että tämä toisi vielä puoliskonkin ja tersin. Kirjoittaja toteaa, että tuo puoliskon ja tersin ottaminen on huono tapa, mutta saapi nyt käydä laatuun, kun on vuoden viimeinen päivä. Huomenna hän lupaa jättää pois kaikki pahat tavat."

Mikä on puolisko ja mikä tersi? Alkoholijuomista lienee kysymys, mutta millaisista?

Vastaus

Vastattu

"Puolikas ja 'ters'" tarkoittavat toista ja kolmatta alkoholiryyppyä. Ilmaukset tulevat perinteisistä ruotsalaisista snapsien nimityksistä: ensimmäinen on helan, toinen halvan, kolmas tersen, neljäs kvarten, viides kvinten jne.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Snaps