Otsikko
Voisitteko suositella runokirjaa 23-vuotiaalle nuorelle miehelle? En ole oikeastaan koskaan lukenut runoja, joten en oikein tiedä mistä aloittaisin.

Kysytty

Voisitteko suositella runokirjaa 23-vuotiaalle nuorelle miehelle? En ole oikeastaan koskaan lukenut runoja, joten en oikein tiedä mistä aloittaisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska runoja ja runoilijoita on moneen makuun, voisit kokeilla teosta, johon on koottu eri runoilijoiden tuotantoa. Sillä tavoin voit päästä itseäsi kiinnostavien kirjoittajien jäljille. Alla joitakin esimerkkejä tällaisista teoksista.

Uudempia ja jo pidempään vaikuttaneita kotimaisia runoilijoita:
Runo näytä hampaasi : suomalaista nykyrunoutta (WSOY 2004)

Tuoreempia kotimaisia kirjoittajia:
Uusi ääni : uuden runouden antologia (Otava 2006)

Perinteisempää suosikkirunoutta:
Tämän runon haluaisin kuulla 1-3 (Tammi)

Runoilijoita eri ajoilta ja eri puolilta maailmaa:
Runon suku : valikoima suomeksi elävää käännöslyriikkaa (Otava 1991)
Maailmankirjallisuuden mestarilyriikkaa (WSOY 1967)

Nuoren Voiman Liiton ylläpitämiltä Sähköiset säkeet -nettisivuilta löytyy näytteitä kotimaisilta runoilijoilta: http://www.electricverses.net/sakeet.php.

Kirjavinkit-fi-sivustolla on vinkkejä myös runoteoksista: http://www.kirjavinkit.fi/avainsanat/runot/