Voisitteko mainita kirjallisuuden klassikoita, jotka käsittelevät yksinäisen naisen problematiikkaa tai joissa tällainen henkilö on edes keskeisesti läsnä?…

Kysytty

Voisitteko mainita kirjallisuuden klassikoita, jotka käsittelevät yksinäisen naisen problematiikkaa tai joissa tällainen henkilö on edes keskeisesti läsnä? Kotimaiset, ulkomaiset, myös näytelmät ja novellit käyvät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä listaa yksinäisten ja yksinäisyyttä kokevien naisten tarinoista.

Ibsen, Nukkekoti

Euripides, Medea. Moderni tulkinta Christa Wolf, Medeia.

Flaubert, Madame Bovary

Aho, Juhani Papin rouva. Päähenkilö on lapseton ja henkisesti yksin, vaikka onkin naimisissa.

Vartio, Marja-Leea Hänen olivat linnut

Joenpelto, Eeva Elämän rouva, rouva Glad

Canth, Minna Työmiehen vaimo, Anna-Liisa, Kauppa-Lopo ja Canthin tuontanto yleensä.

Jotuni, Maria Huojuva talo

Rhys, Jean Huomenta keskiyö; Herra MacKenzien jälkeen, Jean Rhys Letters, 1931-1966, Jean Rhysin romaanit käsittelevät päähenkilön juurettomuutta ja sivullisuutta riipaisevasti.

Makine, Andrei Vera

Brontë, Charlotte Kotiopettajattaren romaani. Käsittelee paljon maailmassa yksin olemista.

Siekkinen, Raija Saari; Se tapahtui täällä. Yksinäisen naisen problematiikka on kirjailijan tuotannon aivan kantava teema.

Bachmann, Ingeborg, Simultaani : kertomuksia.

Villa, Kyllikki Vanhan rouvan lokikirja.

Fletcher, Susan Noidan rippi. Historiallisen romaanin päähenkilö Corrag elää yksin elämäänsä noitana 1600-luvun lopulla Skotlannissa.

Montgomery, L.M. Sininen linna

McCullough, Colleen: Missalonghin naiset

Brecht, Setsuanin hyvän ihminen (Shen Te)

Austen, Jane Kasvattitytön tarina

Kilpi, Eeva Naisen päiväkirja; Kesä ja keski-ikäinen nainen