Voisiko saada listauksen 1800-luvun lopun 1900-luvun alun teollisuusmiesten elämäkerroista. Erityisesti tekstiiliteollisuuteen liittyvistä (esim. Alfred…

Kysytty

Voisiko saada listauksen 1800-luvun lopun 1900-luvun alun teollisuusmiesten elämäkerroista. Erityisesti tekstiiliteollisuuteen liittyvistä (esim. Alfred Kihlman).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletettavasti tarkoitetaan suomalaisia tai Suomessa vaikuttaneita henkilöitä.

Valitettavasti tällaisen listan tekeminen näyttää olevan aika hankalaa. Monet varhaisemman teollisuutemme suurmiehistä olivat monialayrittäjiä ja tekstiiliteollisuus lienee ollut useallakin ainakin jonkinlainen sivuhobby. Näyttää myös siltä, että monesta henkilöstä löytyy eniten tietoa heidän perustamiensa/johtamiensa yritysten historiikeista.

Arto Seppälän kirjan

Lanka läpi vuosisatojen : lukemisto suomalaisen tekstiiliteollisuuden vaiheista 1700-luvulta vuoteen 2005, jolloin alan työnantajain liitto täyttää sata vuotta. - Tekstiili- ja vaatetusteollisuus, 2005

mukaan tällaisia tuon ajan tekstiilialan yrittäjiä ja sijoittajia voisivat olla mm.

Finlayson, James

Nottbeck, Wilhelm

Ferdinand Uhde

Axel Wilhelm Wahren

Törngren, Adolf

Ramberg, Gustav

Sommer, Arthur

Lindblom, Gustav Adolf

Klingendahl, Fabian

Donner, Ossian

Fredrikson, Anton

Holm, Petter Gustaf

Jusélius, Fritz Arthur

Idman, Nils

Julin, Isak

Lavonius, Magnus

Korhonen, Antti

Tässä ei ole mahdollisuutta ryhtyä laatimaan varsinaista luetteloa näitä henkilöitä käsittelevästä kirjallisuudesta. Suosittelen apuvälineeksi teossarjaa

Suomen kansallisbiografia 1-10. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2003-2007

josta löytyy useimmista mainituista pienoiselämäkerta lähdeluetteloineen.

Kansallisbiografia on luettavissa myös netistä

http://www.kansallisbiografia.fi/

Nettiversio on maksullinen, mutta lienee maksutta luettavissa kirjastoissa. Nettiversiossa henkilöitä voidaan etsiä toimialan mukaan.
Kansallisbiografiaa julkaiseva Biografiakeskus on myös laatimassa erillistä talouselämän vaikuttajien tiedostoa (samassa osoitteessa), jossa myös hakuja voi suorittaa toimialan mukaan.

Muutamia vanhempia elämäkertakokoelmia voi mainita:

Maanpää, J.
Suomalaisia suurliikemiehiä : 20 elämäkertakuvausta. - Otava, 1942.

Alho, Keijo
Suomen teollisuuden suurmiehiä : 12 elämäkertaa. - WSOY, 1961.

Kihlmanista löytyy seuraavia:

Aspelin-Haapkylä, Eliel
Alfred Kihlman : elämän kuvaus 1-2. - WSOY, 1915-1918.

Kihlman, Alfred
Ur Alfred Kihlmans brevväxling. - Suomen kirkkohistoriallinen seura, 1937.

Kihlman, Bertel
Alfred Kihlman och Högbergsgatan 19. - Söderström, 1975.